tisdag 7 maj 2013

Jag behöver er hjälp




Jag gillar vår ytterdörr. Den är rejäl, rustik och dessutom gillar jag mönstret på den. Om man är observant ser man att mönstret även går igen på trappräcket och i grinden ut mot vägen. Därför har jag hela tiden sedan vi flyttade in här sagt att jag vill behålla den och rusta upp den, för som ni ser är den i stort behov av lite kärlek och omvårdnad! Jag tror inte man får samma känsla av att köpa en ny dörr och det är lite detta som är charmen med att renovera ett gammalt hus, att försöka bevara och restaurera saker och ting.


Nu är då frågan vad vi ska göra med dörren? Vi har varit inne på att täckmåla den (svart eller väldigt mörk) och vi har även varit inne på att betsa den så nu behöver jag er hjälp! Vad tycker ni? Vad passar huset bäst (nyans/färg) och vad är enklast att underhålla?

Vi ska även byta ut dörrhandtaget mot något som är mer tidstypiskt för huset. Handtaget vi har nu tycker jag är så långt ifrån funkis man kan komma, men vad ska vi ha istället?

För att ge er en hint om vad vi förmodligen kommer ha för dörrhandtag inomhus så visar jag de som jag väljer mellan nedan och handtaget på ytterdörren bör ju passa ihop med de inomhus tycker jag!



Detta är en sån sak som i alla fall jag har lätt för att överanalysera och tillslut vet jag varken ut eller in så snälla hjälp mig nu :)

3 kommentarer:

  1. Måla den gråsvart eller svart tycker vi. Mats föreslår att ni tar hem färgprover och testar med olika färger på dörren i Photoshop!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker Ni skall slipa dörren lite försiktigt och sedan olja in den, vilket Ni sedan skall fortsätta med regelbundet för att få behålla en snygg dörr.
    För min del ser jag det som självklart att ytterdörren har samma handtag på insidan som utsidan, den är ju en egen enhet!
    Men... vi brukar ju inte tycka lika, men eftersom Du frågade...
    Ha en skön helg, själv skall jag vara ledig som bara tusan!!

    SvaraRadera
  3. hoppsan, fattade fel...
    Jag tycker iaf att Er ytterdörr skall se ut som den gör och behålla sitt handtag, möjligen byta ut mot ett utan "krussiduller" men jag ser inte det som nödvändigt. Har kollat lite funkishus, och teakdörr är inte alls ovanligt, vet Du när dörren sattes in, är Du säker på att det är helt fel?!

    SvaraRadera